STRIDSREGLER SÄKERHET
Säkerhet i lajvstrid

Det finns inget som är viktigare än säkerheten i striden. Ingen vill skada sig och ingen vill att någon annan ska bli skadad.

Skada dig inte. Spring inte okontrollerat genom sly och buskar och grenar. Du kan sticka ut dina ögon och bryta dina ben - halka på klippor och hamna i rullstol för livet. Strid inte på farliga ställen där ni kan halka. Välj vart du slåss. Om terrängen är helt livsfarlig där ni står, påbörja inte en strid. Om någon insisterar på att börja slåss där ni kommer att kunna slå ihjäl er på riktigt kan du i värsta fall slänga upp en hand och offa.

- Slå inte för hårt. Det är viktigt att du inte tar i för kung och fosterland när du svingar ditt lajvvapen. Det räcker med en markerad träff och tänk också på vem du slår du. Här kommer man förstås långt med en knypa sunt förnuft.
- Slå inte för högt. Axel och nedåt är tillåten träffyta. Ju högre du siktar ju viktigare är det är du är försiktig med din styka.
- Tänk på vinkeln på ditt vapen. Slår du rakt uppifrån är det väldigt lätt att du råkar träffa huvudet. Vinkla gärna ditt vapen så att du dina hugg gör så lite skada som möjligt om du skulle råka träffa huvudet.
- Stöt inte med ditt vapen. Framför allt inte rakt mot torson (överkroppen).

Använd bara av arr godkända vapen. Alla vapen måste godkännas vid incheck.

Slå aldrig med din sköld. Inget “shieldbashade”. Strikt förbjudet.

Hoppa aldrig in i en sköldmur. All form av fysisk kontakt är strikt förbjuden. Putta inte på någon. Det kan finnas en stock/sten bakom personen och personen ifråga kan trilla baklänges och slå i huvudet.

Trampa inte på någon. Titta vad som ligger framför dig på slagfältet. Kanske har någon beslutat sig för att lägga sig ner framför dig och spela nedgjord (halta väg och "dö" lite vid sidan av, om du kan).

Att döda karaktärer
Att döda en karaktär innebär att du dödar alla intriger som den karaktären är med i. Du dödar en massa spel som var beroende av den karaktären. Du förstör också möjligen upplevelsen för den lajvaren som spelar denna karaktär. Av denna anledning har vi tydliga riktlinjer för hur det ska gå till om du vill döda en karaktär.

Riktlinje nummer ett:
Du måste fått godkänt av spelaren som spelar karaktären att om du får tag på personen i fråga får du lov att döda honom/henne. Detta får du genom att prata med personen ifråga off antingen när ni springer på varandra på offområdet eller så håller du upp den knutna handen och ordnar ett offmöte med personen på inområdet där ni inte stör spel för någon annan.  
Vi har en tanke om att låta alla som är redo att dö med sin karaktär bära en röd armbindel. De vill för den skull inte dö en menlös död i skymundan - de förväntar sig något storslaget.

Riktlinje nummer två:
När du dödar en karaktär ska det alltid bli en snygg scen av det. Försök om möjligt ordna så att så många som möjligt kan bevittna denna häftiga scen. Se till att ha full kontroll på situationen. Se till att lajvaren i fråga kommer iväg ifrån platsen efter att karaktären är död på ett så smidigt sätt som möjligt. Om du vunnit en strid - kom iväg därifrån så snart det är över, så kan de falnna halta därifrån.

Attityd angående lajvstrid
Det är alltid en massa prat om KP fusk efter en lajvstrid. Detta leder till en tråklig lajvatmosfär och det är något vi vill undvika. Vi har av den anledningen tydliga riktlinjer för vilken attityd du bör ha i samband med lajvstrid.

Lajvstrid handlar i första hand om att göra bra och häftiga scener och inte om vem som vinner. Det är dock också roligt att försöka lägga upp en bra taktik för att vinna en lajvstrid och det är roligt att öva upp sin egen skicklighet i lajvstrid och försöka bli så bra som möjligt på att få in träffar på andra utan att bli träffad själv.

För att tillåta även detta och undvika onödigt mycket gnäll och KP fusk så är det viktigt att alla gör sitt bästa för att följa våra riktlinjer.

Riktlinje nummer ett: Sköt dig själv och skit i andra. Detta innebär att du håller reda på dina egna KP:n och låter andra hålla reda på sina. Du ser till att du själv inte fuskar och skiter i hurevida andra gör det eller inte. KP fusk är jättetråkigt och något vi kommer att göra allt vad vi kan för att bekämpa. Vad som är ännu tråkigare är att bli anklagad för KP fusk när man inte har KP fuskat. Därav denna riktlinje.

Riktlinje nummer två: Var en bra vinnare. Skryt aldrig om en strid du eller ni har vunnit. Speciellt inte off. Var ödmjuk. Ge din/dina motståndare väldigt mycket cred/beröm/respekt för sin skicklighet. Anledningen till denna riktlinje är förutom att du slipper uppfattas av din omvärld som en riktig “douche” (skitstövel) så blir det också väldigt mycket lättare för dina motståndare att följa riktlinje nummer ett om du följer riktlinje nummer två. Det finns nästan inget värre än om man har varit med i en strid och man vet att de andra har KP fuskat som små grisar och sedan möter man på dem och de skryter om hur de förnedrande dig i en strid. Var ödmjuk oavsett om du vinner eller förlorar.

Riktlinje nummer tre: Var ärlig. KP fuska inte. Om du misstänker att du blev träffad och du inte riktigt vet om det var en träff... välj att ta den. Dina motståndare kommer bli mycket mer imponerad av dig om de uppfattar dig som en mycket ärlig lajvare än om de tycker att du är superskicklig i strid. Medverkade så gott du kan till en stämning där alla har stor respekt för andras lajvskicklighet och skicklighet i strid rent off.  Den största vinsten du kan få på ett lajv är att göra en riktigt bra scen.

För alla stridsregler och hur KP systemet fungerar se Stridsregler

Att anfalla läger, eller lägerfrid
Läger är en plats där deltagare bor. Tält och hus där någon bor/sover är OFF. Det betyder att du inte får anfalla, eller strida inuti tält. Du får inte gå in eller ens titta in. Det är privat! Svensk lag gäller.

Du kan dock anfalla ett läger i bemärkelsen att du ställer dig 20 meter bort och utmanar de som är där. Dag som natt. Ge dem lite tid att komma i ordning om det är natt/tidig morgon. Obeväpnade får då gömma sig i OFFtältet, men stridsroller - de som äger vapen - måste anta utmaningen, eller låta sitt läger "raidas" (bli av med godkända stöldföremål). Den som vinner över lägret får plundra det. Minns att du får stjäla: mat, ved, artefakter, kartor och inlajvmynt kan stjälas (om de finns på utsidan tältet!).
Alla läger/hus skall ha minst fem synliga värdeföremål som kan stjälas. Markerade med rött - föremålen måste ligga på utsidan. Stjäl du något annat bryter du mot svensk lag - du får inte ens låna.

Du får stjäla motståndarens standar/flagga! Det är en stor hedersförlust att bli av med sin klans flagga.

Det finns byggnader/tält som tillhör ARR, vissa av dem kan tas över av vem som helst och hållas hur länge som helst.

Regler för hästar.
Strid inte i närheten av en häst (inom 10 meter), agera inte hotfullt eller hetsigt eller uppspelt nära en häst, skjut inte mot en häst. Det kan förekomma att en beriden krigare skjuter bofferpilar mot dig - du får inte skjuta tillbaka eller anfalla hästen - bara att fly eller sätta upp skölden. De finns där för stämningens skull - njut.