REGLER (sidan är under utveckling) Nybörjare läs också här.
Alla spel och lekar behöver regler, det är det som gör det roligt. Det behövs ramar som kan utmanas kreativt, utan att gå över gränsen. Så fort någon slutar följa reglerna (fuskar) så blir det tråkigt. Arrangören ser alltså mycket allvarligt på fusk, eftersom det förstör för andra.

Hänsynsregler - Läs också vår värdegrund

Om att vinna
I den nordiska lajvtraditionen handlar det inte om att vinna. Gå inte in i en strid för att vinna. Gå inte in i en diskussion för att köra över din medspelare. Delta för att skapa ett storartat skådespel som hänför din motståndare (alltså din medspelare) och de som ser på.
Javisst, är du bättre och starkare (bättre vapen) eller flera mot en, har bättre argument, är högre i hierarki - ja då är det troligt att du/ni "vinner".
Våld är en stor sak, de ni skadar och deras vänner kan komma efter er i morgon. Sök andra lösningar än strid. Alla karaktärer kan inte vara bärserkar och mördare och soldater. (Stridsregler längre ner).

Inkludera
Sträva inte efter att dominera varje scen. Uppmärksamma din mot- och medspelares försök att göra situationen mer intressant. Det handlar om att inkludera fler personer, reagera på deras initiativ. Är det för konstigt så kan du antingen artigt negligera, eller säga: "Det där förstår jag mig inte riktigt på", eller föreslå en annan utveckling: "menar du att… " (och kom med ett annat förslag).
Ta gärna kontakt och fråga de som inte verkar ha något att göra. Be om hjälp (även om du inte behöver det), fråga en fråga (trots att du redan vet svaret), var lite nyfiken. Inkludera.

Vad du säger och gör
Tänk noga igenom dina okvädingsord. Håna aldrig någon för hur de verkligen ser ut, eller saker de fötts med och inte kan rå för (som kön, hudfärg, utseende, handikapp).

Spela inte på sex. Spela endast på kärlek om du gjort upp det INNAN på OFFen. Visst flörta går för sig, men du kan inte använda din roll för att tränga dig på, röra vid och bli intim. Du kommer alldrig kunna skylla på din karaktär om du beter dig illa. Vi utreder och rapporterar alla "fall".
Blir du behandlad illa kom DIREKT till arrangören vid OFF-området. På OFF-området finns ALLTID en plats att sova på om du inte känner dig trygg.

Nästan alla lajvare är supertrevliga och roliga att lajva med - var en av dom.

Alkohol
Detta lajvet är alkoholfritt.



Tobak
Rökning är tillåten men inte om du är någonstans i närheten av någon som inte röker. Vanliga cigaretter får bara rökas på offområdet och då på långt avstånd (100 meter) ifrån andra deltagare.  Det ligger på dig som rökare att visa enormt mycket hänsyn emot dem som inte röker. Fimpar tar du hand om och ser till att de lämnar området med dig. Eftersom Gården lajvet får vara på har ett rökförbud ser vi helst att du inte röker om du klarar det.

Svensk lag
Svensk lag gäller överallt på området. Detta innebär att vi har noll tolerans för alla former av narkotika. Detta innebär att vi har noll tolerans för våld. Detta innebär att vi har noll tolerans för alla former av övergrepp.

Ryktesspridning och skitsnack
Vi vill göra allt vad vi kan för att motverka ryktesspridning och skitsnack. Hör du att det snackas skit och att ett rykte sprids om någon, gör vad du kan för att motverka det och påminn alla om att det finns en tydlig regel emot detta.  Om det finns ett rykte om dig eller du är anklagad för något eller har anklagelser emot någon annan så ska du kontakta arrangör.

Vad gör arr i ett sånt läge:
Antingen löser vi det i det tysta. Tar ett snack med den det berör. Eller så samlar vi de som är inblandade och har ett möte off och försöker reda ut saken. Vi kommer att vara neutrala i frågan och lyssna ordentligt på alla parter. Ofta är det helt enkelt ett missförstånd som har uppstått. I de fall vi tycker att något mycket olämpligt har skett kan en deltagare få en varning. Om en deltagare inte bättrar sig blir denna deltagare "bannad" från kampanjen. Har det begåtts ett brott så kontaktas förstås polisen.

Vill inte vara med i strid

Hotar någon dig med vapen och du inte vill bli inblandad i strid. Då får du helt enkelt fly eller ge upp. Du kan också diskret göra offtecknet (se nedan) och säga: "vill inte" . Men inse att om du är omringad av flera personer som drar vapen mot dig så är du i underläge och måste acceptera det.

Skada dig inte
Spring inte okontrollerat genom sly och buskar och grenar. Du kan sticka ut dina ögon och bryta dina ben. Halka på klippor och hamna i rullstol för livet. Bara myndiga personer (18+) får befinna sig och lajva på de högre trädplattformarna. Strid inte på farliga ställen där ni kan halka.

Offande på inområdet (Prata med folk utanför sin karaktär)
Om du vill prata "off" (utanför karaktär) med någon när du är på in-området antingen med någon ifrån en annan grupp eller med din egen grupp så finns det tydliga regler och riktlinjer för hur detta ska gå till.
Börja med att ta personen/personerna till en plats där ni inte stör de som är inlajv.  Håll upp en knuten hand framför dig och peka åt vilket håll ni ska gå för att prata off.  Titta runt om er och när ni är säkra på att ni inte stör någon som lajvar så viskar ni eller pratar väldigt tyst om vad ni nu behöver prata om off.

När någon håller upp en knuten hand framför sig betyder de att personen i fråga är off och ska ignoreras av de som lajvar.  Detta är något du kan använda dig av om du till exempel behöver gå igenom fiendens territorium för att lösa något viktigt utanför spelet.

Du kan också om du känner dig otrygg eller obekväm på något sätt hålla upp din knutna hand och berätta att du känner dig just otrygg eller obekväm eller att du helt enkelt bara vill avsluta scenen.

Stanna aldrig kvar i en scen där du inte känner dig helt trygg och bekväm. Släng upp den knutna handen och berätta utanför karaktär att du inte vill vara med längre.

Om du är med i en scen och någon annan gör detta så spelar du bara vidare och kommer på en inlajv anledning till varför personen i fråga just gick.

OFF-regeln - STOPP - ord.
Du kan när som helst bryta spelet om du inte känner dig bekväm. Eller be en spelare ta det lugnare eller byta spår. Du gör detta genom att:
1) säga "OFF"
2) Hålla en knuten näve vid din bröstkorg.

Säg sedan det du känner. Du kan säga (OFF: stop) (OFF: lugna er) (OFF: jag vill inte). Det är ingen stor sak, det är bara att säga det och gå därifrån - om du vill. De andra hittar på någon INanledning för varför du gick.
Vid allvarlig verklig skada, ropa: BRYT - SKARP SKADA. Läs mer här.

OFF märket markerar saker du varken får röra eller låtsas se. Det kan vara någons tält, eller någons privata väska där det finns saker som inte spelar någon roll i vår fiktionvärld, t ex en avstängd mobil, mediciner e t c.
1

Offsaker på inområdet
Du får inte ha några offsaker framme när du är inne på inlajvområdet. Du får ha med dig offsaker in men de ska vara väl dolda. Har du något med dig som är till för andra att komma åt till exempel en inhalator eller en insulinspruta eller dina offpengar så ska du märka väskan eller pungen du bär detta med en offruna.

Städning
Släng inget skräp runt omkring - varken på inområdet eller offområdet. Din lägerplats ska städas ordentligt efter lajvet är klart. Allemansrätten gäller: inte störa - inte förstöra. Du får inte bryta/såga levande kvistar. Var rädd om små plantor och odlingar.

Stöld
Alla ska bära två ting synliga som kan stjälas. Dessa ska vara tydligt rödmarkerade. Färg eller ett rött band som inte kan försvinna. Hängande vid bältet, stickande upp ur en väska. Liggande på bordet bredvid dig.
Alla läger/hus skall utanför ha minst fem synliga värdeföremål som kan stjälas. Markerade med rött.

Alla sovtält är OFF (du får inte gå in i andras OFF tält, inte ens titta in), så föremålen måste ligga på utsidan.
Mat, ved, (rödmarkerade) artefakter, kartor och inlajvmynt kan stjälas.

Gift
Om någon lyckas lura i dig en stark saltlösning så är du förgiftad (enbart i dryck). Så snart du känner det så är det för sent. Du väljer själv hur illa det är, eller följ instruktion på den lapp du får. Du överlever nog om du hittar en druid som har motmedel - och har råd att betala densamme. (se, "att döda karaktärer" längre ned).

Handgemäng
Brottning eller slag eller tacklingar är inte tillåtna. Om ni inte gjort upp detta med varandra innan.
Långsamma teatraliska knuffningar kan gå för sig om det känns rätt.
Vi funderar på ett system där lajvare som är erfarna och tycker sig kunna hantera beröring, ska kunna fys-lajva mer. Att dessa personer bär ett märke så de ser vem de kan teatraliskt knuffa / hålla fast e t c.

Knock - Slå ner någon
Du kan slås till medvetslöshet om en motståndare överaskar dig (främst bakifrån, eller sovandes). Du blir slagen med vapen på din axel (eller vapnets handtag) och förövaren säger/viskar KNOCK. Du är då avsvimmad. Du kan kvickna till 5 minuter efter att personen gått därifrån eller inte upprepat sin knock. Stöna och ta dig för huvudet. Effekten sitter i minst en halvtimme. Du har mycket vaga minnesbilder av vad som hände.

Fråga dig: blir det roligt för den här personen om jag knockar hen? D v s undvik knock om det inte är viktigt för att driva fram en intriglinje.

1

Genomsökning
En avsvimmad person får inte genomsökas. Finns det gott om tid (5 minuter) så kan förövaren säga symboliskt, (OFF: Jag kollar i din ficka, jag tittar i dina skor, jag vränger din jacka och tittar, jag sprättar upp fodret i dina byxor). Om det finns något där måste offret plocka fram och visa det. Annars är det fusk.

Flytta avsvimmad
En avsvimmad person får släpas en bit med brandmansgrepp om du frågar innan, eller bäras av minst tre personer om offret svarar ja på om det är OK (OFF: kan vi flytta dig?). Känns det osäkert kan offret säga (OFF: stop) (OFF: lugna er). En bärare skyddar alltid offrets huvud, bär vid axlarna.

Kidnappning, fängsel
Du kan kidnappa (låsa in) och binda en person du kontrollerar (under vapenhot). Men du får bara binda löst/symboliskt. Du kan som förövare berätta hur ordentligt du binder. Är det kort om tid kan du mumla: jag gör detta lite hafsigt, eller, om det finns gott om tid: jag gör detta ordentligt. Det ger offret en uppfattning om hur lång tid det skulle ta att lirka sig loss.

Skulle du vilja kidnappa någon måste du be om lov (OFF: vi vill kidnappa dig, OK?). Svaret kan vara allt från: "Ja", "nej", till "Visst, men jag måste vara tillbaka innan midnatt". Kidnappa ingen under 13 år utan att fråga målsman först (oavsett om ungen vill bli kidnappad). Och ska ni sälja barnen till orchtroll, se till att ta ordentligt betalt (samt göra upp hur länge barnen får vara borta).

Om du kidnappat någon är det din uppgift att se till att denne har kul hela tiden. När du håller någon fången till exempel så kidnappar du deras lajvupplevelse lite grann under tiden du har dem i fångenskap. Det vill du inte göra längre en ca 30 minuter om du inte har tydligt godkännande ifrån lajvaren ifråga.  

Intressanta val framför att tvinga någon att spela på ett visst sätt.

Undvik i så stor mån du kan att tvinga någon att spela på ett visst sätt. Det roligare för andra som du lajvar mot är om du ger dem intressanta val som de måste ta ställning till. Det är något som skapar spel i er scen och någon som kan skapa spel i en massa andra scener i efterhand. Lajv ska handla så lite som möjligt om dina förpliktelser som lajvare och så mycket som möjligt om de intressanta val du har att göra när du lajvar.

Exempel på detta:
Du ska försöka stjäla ett föremål. Personen som har föremålet sitter på en stock.  Om du vill de denna spelare intressant spel genom att spelaren får ett intressant val kan du till exempel föreslå en byteshandel, kidnappa någon som personen känner för eller hota personen på ett eller annat sätt.  Om du helt enkelt går fram och knockar personen eller hugger ner personen så blir denna person tvungen att spela på ett visst sätt. Blir man knockad är man tvungen att spela medvetslös och blir man nedhuggen blir man tvungen att spela nedgjord. Det är väldigt mycket mindre spännande än att ställas inför ett intressant val.

Ibland måste man förstås få lov att försöka uträtta något på det mest effektiva sättet men vår riktlinje är att ni i så stor mån som möjligt ska försöka skapa så många intressanta val för varandra som möjligt istället för att tvinga varandra in i situationer.

Det räcker ofta med att erbjuda någon två riktigt dåliga alternativ.  Ge dem en möjlighet att spela sig ut situationen om de verkligen, verkligen vill.  

Att döda karaktärer
Att döda en karaktär innebär att du dödar alla intriger som den karaktären är med i. Du dödar en massa spel som var beroende av den karaktären. Du förstör också möjligen upplevelsen för den lajvaren som spelar denna karaktär. Av denna anledning har vi tydliga riktlinjer för hur det ska gå till om du vill döda en karaktär.

Riktlinje nummer ett:
Du måste fått godkänt av spelaren som spelar karaktären att om du får tag på personen i fråga får du lov att döda honom/henne. Detta får du genom att prata med personen ifråga off antingen när ni springer på varandra på offområdet eller så håller du upp den knutna handen och ordnar ett offmöte med personen på inområdet där ni inte stör spel för någon annan.  

Riktlinje nummer två:
När du dödar en karaktär ska det alltid bli en snygg scen av det.  Försök om möjligt ordna så att så många som möjligt kan bevittna denna häftiga scen.  Se till att ha full kontroll på situationen.  Se till att lajvaren i fråga kommer iväg ifrån platsen efter att karaktären är död på ett så smidigt sätt som möjligt.

Stridsregler
Boffervapen måste synas av Arr och godkännas och märkas innan de kan användas.
Calimacilvapen är OK, men bäraren förväntas ta större ansvar för sitt boffrande.
Vi tillåter glasfiberpilar (eftersom de är säkra och de håller att trampas på) (på tävlingar kanske du kan plocka fram vackrare träpilar).
Endast de som är 15 år eller över får bära vapen och använda vapen.
För yngre deltagare kommer vi anordna boffer under kontrollerade former.

Fusk eller magi
Om din motståndare verkar kunna ta övermänskligt med skada, ja då kanske du står inför något övermänskligt eller magiskt, kanske bäst att börja fundera på din egen överlevnad. (Eller så fuskar personen). Du kan ju alltid IN-lajv fråga upprört "Vid Hells avkomma vad är du för något väsen, är du av denna världen", om personen svarar "jag är dödlig som du, men har gudarna på min sida" så kan det vara något magiskt. Skulle svaret vara i stil med: "Bäva du köttslige, din sista tid är nu kommen", då bör du se över din attityd i den här striden. Be om nåd, det kan bli bra spel.)


Finn fem OFFfel