Om svartblod - Jotuns söner i Nordmark

När vi tänker på orcher så tänker vi oftast på "Sagan om ringen orcher". Ganska endimensionella elakingar - står emot allt vad civilisation (mänsklig kultur) heter. Detta är ett ganska förlegat sätt att se på orcher i lajv. De som spelar lajvorcher vill mer än att vara aggressiva och beväpnade. De vill ha avancerade strukturer inom sina klaner och ha ett flerdimensionellt spel mot andra raser. Att helt enkelt även kunna spela mot t ex människor i annat än stridssituationer. Om mycket av Vikingavärldens spel är kopplat till byn, så missar orcher mycket av det spelet - det kan i o f s lösas med dagroller (orchspelaren har en annan roll om dagen).

Var hittar man orcher i den nordiska mytologin? Det gör man knappt. De finns nämnda i tidiga germanska skrifter (senare vikingatid). Orcneass beskrivs som ett monster som är emot det civiliserade.

I vikinga- och Gimlebyvärlden tillhör människorna Asarna, den goda kraften. Asar och människor står för att bygga, laga, läka. På andra sidan hittar vi Jotnar (jättar). De står för att bryta, bränna, såra. Man kan lätt se orcher som Jotnars allierade/barn.
Båda krafterna hittar vi i naturen - det växer och det bryts ned. Ur orchers synvinkel är de naturligtvis bara ett folkslag som vill leva utefter sin natur och sina drifter. Det människor kallar ont är bara ren självisk drift. I den nordiska mytologin är det de motstående krafterna i balans som upprätthåller världen, och där har orcherna sin plats som Jotnars representanter.
De som spelar orchklaner i Vikingavärlden får tillsammans skapa hierarkier och kulturella uttryck. HuvudArr kommer delta i att sätta orchers relation med andra folkslag.

Speltekniska frågor:
Orchers känslighet mot solljus är en intressant begränsning i deras "personlighet". Att knyta spel till funktioner i naturen - passar in i en tid då människan levde mer med naturen. Även mer avancerade orchsorter som "byggts" för att hantera mer solljus är intressanta, speciellt som en form av upptrappning i balansen mellan människor orcher.
Det vore intressant att släppa fram orcher i ljus, men inte i direkt solljus. Att vissa sorter skulle kunna röra sig så fort solen är nedanför horisonten i grådasket.

För människor spelar orcher en funktion i att vara illvilliga och farliga, de gör natten och skogen farlig - det är spännande.
För orcher är människor ett möjligt irritationsmoment, en ras som konkurrerar om resurser, om plats. Ett möjligt offer för plundring och kidnappningar av slavar. Men, för att även skapa relationer (spel) som inte är ren strid så behöver raserna kunna hamna i situationer där samarbete gynnar båda parter.

För att kunna lajva på intriger som förutsätter fred så måste orcher ha andra intressen än mörda/fördriva/plundra.
In idé som dykt upp är orcher kan jobba med gruvbrytning och att detta skapar resurser som är intressant för andra raser. Ungefär den roll dvärgar ofta har - experter på gruvteknik och glada i olika metaller, stensorter, ädelstenar. Kanske kan orcher vara bra på att förädla dessa material. Skapa t ex vapen och metallföremål. Dessa varor kan det handlas med. Orcher kan behöva mat/jordbruksprodukter och andra hantverk i utbyte.